Trafik
Alla skärgårdsbor diskuterar trafik. Ibland blir man oerhört trött på det, för nästan alla fester avslutas med högljutt trafikprat. Dock kommer man inte ifrån, att alla skärgårdsbor är totalt beroende av en fungerande trafik. Även när folk från fasta Åland vill "ut" till skärgården behöver ju de färjor. Nu har infrastrukturministern och regeringen presenterat ett förslag, som troligtvis gör slut på alla diskussioner, för man kämpar ju bara för något om man tror att det finns någon mening med det. Doppingen privatiseras och där jobbar huvudsakligen Kumlingebor. Om de som jobbar ombord får vara kvar, eller får sina arbetsplatser någon annanstans inom landskapsflottan, så kanske det inte är en lika stor katastrof. Tvärgående, däremot. Där jobbar också huvudsakligen Kumlingebor. Den ska dras in helt och hållet. Det löser ju sig med leveranser till butiker och företagare, naturligtvis. MEN. Kommer det att behövas några leveranser? Folk brukar ju stiga iland i Kumlinge, stanna en natt eller två och sedan åka vidare med nästa linje. Likadant gör de över Brändö, över Föglö, osv. Varför skulle någon stiga iland nu, bara för att åka tillbaka dagen efter och ta samma färja igen sen? Det skulle jag själv inte göra i alla fall, om jag var på semester. Vi i vår kommun har alltid försökt diskutera oss fram till lösningar, vara konstruktiva och komma med kostnadsbesparande förslag, osv., medan andra kommuner har ropat och skrikit och klagat. Nu vet vi ju vilket som lönar sig bäst.
Ja dras tvärgående in så är det ju kört för oss iaf, iom att Matte är försörjaren i vår familj. Surt och bittert, men jag tror å hoppas att någon lösning finns... De känns dock lite osäkert att satsa en massa pengar på huset nu i höst, och så vet vi inte om vi har nån inkomst... :/
SvaraRaderaJa, hoppas att han inte blir arbetslös! Undrar om det inte är kört för många om detta förslag går igenom, men vi ska ju, som du skriver, tro och hoppas på en lösning. Vi måste ju leva på hoppet...
SvaraRadera