Pilflätningshelg

Den här helgen har jag flätat pil precis hela helgen. Steen Hedegaard Madsen, vår lärare från Danmark, kommer ju hit varje år. Han har först kurs med folkhögskoleeleverna och sedan en fyradagars kurs för Ålands slöjd och konsthantverk. Det är oftast samma människor som går på kurs, så det är roligt att träffas så här alla år. Det blir så intensivt med så långa dagar. Jag har dock bara anmält mig till halva kursen i år. Jag har ju börjat på ett nytt jobb, och vill inte fråga om ledigt det första jag gör. Likadant var det i fjol. Man hinner dock ändå ganska mycket på två dagar, om man inte gör något annat än flätar. Jag har inte ens ätit lunch, utan bara flätat utan avbrott. Igår flätade jag i 7 timmar, och idag i 10 timmar. Det blev lite extremt idag, men jag hann klart i alla fall. Jag var dock så trött sen att jag knappt orkade köra hem. Här är i alla fall lite bilder. Här börjar jag med pinnarna till botten. Jag sätter dem i ett skruvstäd och flätar sedan rakt upp. Här ligger pinnarna på marken och bara väntar på att bli flätade. Igår hann jag inte längre än till botten och stagen. Jag hann också göra kimningen innan det var dags att sluta för dagen. Pilen och de halvfärdiga korgarna vilar i en grävskopa under natten. Min blivande korg är den fyrkantiga, med någon annans korg inuti. I morse var jag på plats klockan åtta. Jag var klar med korgen kl. 18. Eller nästan klar. Jag ska fästa bakre delen av locket med två läderbitar, så att locket hålls fast när man öppnar det. Nu skulle jag genast ha velat göra en till, för att göra en som är bättre, men det får vänta till nästa kurs nu. Så här blev den i alla fall. Det har varit en rolig helg. Igår kväll fick jag dessutom besök av goda pilflätningsvänner. Vi åt räkor och drack skumvin, så det har verkligen varit en trevlig helg. I morgon är det vardag igen, och den ser jag också fram emot. I morgon ska jag dessutom ha mina gulliga högstadieelever. Jag har mest lågstadieelever, så därför är det extra roligt att ha lite äldre elever ibland.

Kommentarer

Populära inlägg