Inredning av dasset

Dasset är klart och inredningen blev nästan klar idag. Det som är kvar är en korg, eller en emaljerad hink att ha kompostströet i. Nu är det i en plastlåda, och det är alltför fult för att gå i längden. Vi behöver också en papperskorg, men det är inget problem, för jag har ju många korgar. Jag ska i alla fall visa dasset nu. På vägen till dasset har jag ställt en korg med tagetes. En låda med tagetes står också utanför dasset. Hoppas att de överlever sommaren. Här är framsidan med blomlådan. När man kommer in ser man två trasmattor på golvet. Till vänster står ett bord med en skål och en karaff. Fönstret med sin lilla midsommarkrona. En handdukshållare med en handduk och en flaska med gräslöksblommor. På vänstra sidan har jag hängt en broderad tavla med älgar. I ljusstakarna är det myggljus, för det lär nog behövas vindstilla kvällar. Själva ekotoaletten rakt framifrån. Till höger hänger en bastutavla som jag fick av mamma. Om vi någon gång bygger en bastu kan den ju få hänga där, men nu hänger den bra här. Högra fönstret. Till höger på golvet står en vas som jag har fått av mormor. Jag har också placerat ut lite figurer på hyllorna. Det är det som är så roligt med dass. Man kan vara hur kitschig som helst och ju mer desto bättre. Jag ska fylla på med saker efter hand. Denna fina är från Gambia. En fin räv. Ljusstake omgiven av änder.Jag hade först tänkt måla insidan vit, men älskar verkligen effekten när färgen från utsidan har läckt in på insidan och bildar spännande mönster. Det får vara så nu. Ja, detta är ett långt inlägg om ett dass, men ibland blir det så. Det har varit roligt att bygga och att inreda det.

Kommentarer

Populära inlägg