Tälj till köket

Förra helgen var jag på täljkurs hela helgen. Det speciella (för mig) var att vi använde färskt trä. Det är mjukt på ett helt annat sätt än torrt trä. Vi använde al och björk. Vi började med ett vedträ som vi klöv i denna halva stubbe. Jag använde al först. Jag kommer inte ihåg vad verktyget heter, tyvärr.
Sen ritade vi på vårt material hur vi tänkte att vårt redskap skulle se ut. 
Sen högg vi bort allt överflödigt på sidorna med en yxa.
 Ännu närmare kunde vi skära oss ner i en specialgjord sittbänk. 


 Här använde vi något som liknade en uppochnervänd skära och fick bort ännu mer överflödigt material. Sen var det dags att tälja.   Det togs i etapper. 



 Sen fick de vila och torka lite över natten. Jag började på en smörkniv. Den är gjord i björk. Det var svårt att få till en design, eftersom det är viktigt att få till en funktionell kniv som är bra att hålla i. Jag valde att prova med en modell för fingrarna. Jag har inte provat den ännu, så jag vet inte om den är bra. 
 Jag glömde tydligen att dokumentera arbetets gång med smörkniven. Den lämnades också över natten sen. På söndagen gjorde jag först klart sleven och smörkniven. Det var svårare att tälja när föremålen hade torkat och fibrerna stod upp mer. Jag började sen att göra ett kaffemått. Det var roligt att tälja. Det tog tid och den kändes så klumpig jämfört med förebilden, men jag täljde på och den kändes lite lättare till slut. Jag fotade inte arbetet nu heller, eftersom jag ville hinna klart, men här är mina tre arbeten efter helgen i alla fall. 
Jag fick blodad tand, faktiskt. Jag tyckte att det var jättekul att tälja. Jag hoppas att det blir en fortsättningskurs, så att jag kan tälja mer. Jag skulle gärna tälja hemma också. Det är ju lätt att ta material, men lite verktyg måste jag ju ha. Jag ska visa allt som gjordes under kursen också. Vi var fyra elever och fick ihop lite saker ändå, så det var en lyckad helg. 
 
Vår fantastiskt inspirerande lärare heter Anna Häggblom. 

Kommentarer

Populära inlägg