Njutbar vistelse på hotell Arkipelag

I onsdags hade jag besiktning av bilen. Vi måste ju ändå åka till stan, så vi passade på att boka en natt på hotell Arkipelag, eller Arken, som alla säger. Det är fortfarande lite för mycket smitta överallt för att fara längre bort, men vi har bott på Arken två gånger förut under epidemin, så vi trivs där. Innan jag åkte och besiktade bilen släppte jag av Mats utanför Arken, så att han kunde gå in under tiden. Bilen klarade besiktningen, och jag behöver inte besikta den igen förrän om två år. Jag åkte tillbaka till Arken och gick till rummet. Det var helt nyrenoverat och jättefint. 
Här är duschen.
Toaletten har ett fint keramikhandfat. 

Jag skulle inte våga ha ett likadant hemma, men det är verkligen fint med handgjorda saker. Mats hade beställt en flaska skumvin till rummet, vilket var trevligt. Den kom bara en liten stund efter att jag kom dit. 
Mys! Vi drack ett glas Prosecco och njöt av den vackra utsikten. 
Det var snö på balkongen, vilket kändes lite mysigt ändå! 


 Efter detta dök solen upp också. Så fint.
Vi hade bestämt oss för att gå och bada bastu och simma. Vi hade inte provat spaavdelningen förut, men nu var det dags. Det var verkligen fint där. Vi var helt ensamma där, eftersom det var eftermiddag. 

Hur lyxigt! Vi var i olika omklädningsrum, så klart. Här är bastun i mitt. Härligt med en traditionell bastu. 

Jag bara älskade alla glasväggar. 

Härligt ljus. Ja, det var helt underbart, för oss som älskar att bada bastu och simma, särskilt med tanke på att vi inte har kunnat vara på Brändskär och bada på så länge. Vi klädde om oss och förberedde oss för middagen efter spaupplevelsen. Jag måste ta en bild i korridoren när vi gick ner till restaurangen. Det påminner om Nådendals spa. Det byggs inte på detta vis längre, men jag tycker att det är storståtligt och översiktligt. Jag gillar den här gammaldags stilen bättre än när man ska gå runt, runt och inte veta vad som finns bakom hörnet som i mindre och äldre hotell, som förstås har sin egen charm. 
Men nu till middagen. Vi ville båda ha blinier med rom till förrätt. Så gott! 

Vi ville också båda ha räksmörgås till varmrätt (kallrätt!)

I vanlig ordning skiljer sig alltid våra önskemål härefter. Mats tog kaffe med konjak och jag glass med extra allt! 

Jag behöver inte ens nämna hur gott detta var! Vi gick upp till rummet sen. Helt underbart att ha allt i samma byggnad, tycker jag. Ett fantastiskt vårtecken visade sig, då det blev en vacker solnedgång. Det är så skönt nu när det blir ljusare alla dagar. 

Det var en fin vistelse. 












Kommentarer

Populära inlägg