Kattunge

I onsdags såg Mats för första gången att det var en kattunge på gården. Han tog för givet att grannen hade skaffat en kattunge, eftersom hon redan har katt och hund och de börjar vara gamla. I torsdags kväll kom jag hem av och an för fullmäktigemötet här och då var den fortfarande här. Efter fullmäktigemötet gick jag till grannen och frågade om det var hennes kattunge, men det var det inte. Vi tänkte då att om den är här på fredagen, så måste vi anta att det är en vildkatt, så när vi kom hem på fredagen och den var här ännu, så satte vi ut mat och vatten åt den och någonting att ligga på. Den var för skygg för att vi skulle kunna komma i närheten av den, men den åt massor av mat i alla fall, så det var ju bra. Sen lade den sig på ylletröjan och sov där på natten. I går var det ett förfärligt väder på morgonen. Det var inte särskilt kallt, men blåsigt och ruggigt. Jag lämnade mera mat ute och vatten och den åt nog, så det var ju bra. Den blev dock bortjagad av Helge, som hade bestämt sig för att han inte ville ha hit några inkräktare. Vi lämnade dörren öppen för att se om den skulle gå in och den sprang ut och in några gånger först, men sen kom den in. Jag kastade några leksaker åt den och den sprang genast efter dem, så den verkade vara van vid leksaker. Den vässade också klorna på Holger och Helges klöstorn. Efter en stund fick Mats röra vid den och sen kom den och satte sig i min famn till och med. Vi kunde då konstatera att det är en honkatt. Vi var borta på kvällen, men när vi kom hem kom hon med oss i sängen och sov i min armhåla hela natten. Hon spinner otroligt högt, men inte hela tiden, så jag tror inte att hon har ont. Idag har hon sovit mycket och det rinner grönt snor ur nosen, så jag tror att hon har kattsnuva. Jag ska ta med henne till Lemland och försöka få en tid till veterinären i morgon. Hon har annars inte mask, löss eller loppor. Det är bra att hon åt så mycket igår, eftersom hon inte har ätit idag, men om hon inte äter snart blir hon nog inte bättre, så det är viktigt att få henne kontrollerad. Man ser här att hon ser lite risig ut. Hon är väldigt söt och kelig, så vi får hoppas att hon blir frisk. Holger och Helge är inte förtjusta, men jag tror att det går lättare då hon är en flicka. Man kan ju inte låta en kattunge frysa eller svälta ihjäl, man måste ju hjälpa den om den har kommit till gården. Så är det, så de får lov att vänja sig.

Kommentarer

Populära inlägg