Städning

Igår åkte vi av och an till Lemland. Jag ville städa lite. Blommorna fick också lite vatten, vilket nog var välbehövligt. De flesta har klarat sig bra, eftersom jag har valt sådana krukväxter, men två kommer jag nog att få kasta. De mådde inte bra innan heller, så det är inte så konstigt. Före jul gick den gamla dammsugaren, som vi också hade i lägenheten i stan, sönder. Det var skönt, för det var ett eländesskrälle. Sladden var bara 3 meter lång och sugkraften var urdålig. Det var en OBH Nordica dammsugare och den var värdelös från början till slut. Den var inte heller särskilt gammal. Här hemma har vi en Volta som jag köpte medan jag ännu bodde i mitt hus. Den är alltså ca 14-15 år gammal och superbra. Vi skulle ju titta på dammsugare i Åbo, eftersom det brukar finnas Volta där, men det fanns ingen tid till det sen, när det tog så evinnerligt länge i Sonerabutiken. Vi åkte i alla fall till Giganten i Mariehamn igår och där fanns det inte en enda Volta, så det fick bli något annat. Det blev denna:Den är dock vit med orange band. Jag valde den för att den ska vara energisnål, vilket är bra för miljön, samt har en lång sladd, så att jag slipper byta kontakt hela tiden. Dessutom har den samma funktion som Voltan hemma, dvs. alla verktyg följer med hela tiden. Det är ju förargligt när man dammsuger på ett ställe och så måste man springa till städskåpet och hämta saker hela tiden. Förutom detta är den tystare än de flesta dammsugare och har två dammfilter, så att den inte släpper ut så mycket fint damm. Det ska vara praktiskt att städa om det ska gå bra. Den kostar kanske lite mer än de billigaste dammsugarna, men man ska ha dem i 15-20 år, helst, så då ska man inte behöva reta upp sig varje gång man använder dem. Denna fungerar i alla fall precis som jag vill, så jag är nöjd. Jag dammsög hela huset, och behövde inte reta upp mig en enda gång! :-) Vi köpte också en fåtölj med fotpall på köp och sälj och den hämtade vi också. Mats gamla fåtölj här på Kumlinge är helt slut och han har reparerat den otaliga gånger, så nu fick det bli en ny fåtölj åt honom.

Kommentarer

Populära inlägg