Tomater och chili

Just nu börjar det hända i växthuset och odlingslådorna. Plantorna fick en liten chock vid flytten hit till Brändskär, och kylan och blåsten som har varit, men nu har de acklimatiserat sig. Tomaterna i växthuset har klarat sig bäst, naturligtvis, och vi har redan ätit några tomater. 

Det finns mycket kart och några som snart är klara att ätas. 
Jag har några svarta på gång också, men det är knepigt att veta när de är mogna, tycker jag.

Jag har också en paprikaplanta, som jag fick av två elever på avslutningen. Den har massor av blommor, och det ska bli spännande att se vilken färg det blir på paprikorna sen. Jag köpte också en chiliplanta, efter att växthuset var på plats, och nu har en liten chilifrukt dykt upp. 
De ska vara milda, så det blir roligt att få se vilken färg de mogna frukterna är, och att få prova dem i matlagningen. 

Kommentarer

Populära inlägg