Viking Glory

I lördags kl. 14.35 åkte vi iväg mot Stockholm på Viking Glory. Vi var ett gäng på 8 personer. Först gick vi till hytten och lämnade resväskor osv. Därefter träffades vi och drack ett glas skumvin tillsammans. 

Det är verkligen fint på Glory, med stora fönster så att en kan se ut överallt. Det gick också att se ner, men det var inte lika behagligt. 
Vi hade bokat ”Fyren”, där vi fick sitta ensamma. 



Vi hade utsikt högt uppifrån och nästan hela vägen runt. 


Så fint. Vi hade bokat en femrättersmeny. Jag glömde tyvärr att fotografera första rätten. Den slank ner väldigt hastigt. Det var ”skräpfisk” och rom, lök, osv. Det var verkligen gott. Det är synd att kalla det skräpfisk egentligen, tycker jag faktiskt. Gott var det. Till det drack vi Champagne i vackra glas. 
Gott var det också, så ingen överraskning, direkt! Efter detta fick vi detta: 


Sparris, rättika och granskott. Det var spännande och även det gott. Det blev lammtartar med parmesan som följande rätt, och även det smakade riktigt gott. 


Men nu kom höjdpunkten, vilket var stekt gös med brynt smör, potatis, räkor och dill. 

Jag tycker ju mycket om fisk, så menyn passade utmärkt för mig. 
Detta är pärlhöna med morot. Det var helt ok. Därefter var det dags för efterrätterna. Den första var en petit choux med havtornskräm. Fräscht och gott. 
Den andra var havrekrisp, körsbär, maräng, färskost och olivolja. 
Det blev egentligen 7 rätter, inte 5, så det var inte för lite mat. Det kan ju verka som vi åt ohemult med mat, men rätterna var väldigt små, så det blev precis lagom. Dryckerna till var också goda. När vi ätit satte vi oss och tittade ut och pratade. För Mats och mig avslutades kvällen ganska tidigt med att vi dansade först, och sen var vi nöjda och trötta, så vi gick och lade oss. Andra var uppe betydligt längre, men jag gillar inte att vara uppe sent och båda skulle jobba på måndagen. Vi steg upp tidigt i stället, och ville äta tidigt, men det gick inte, för det var fullt både i premiumfrukosten och i buffén, så det var väl det negativa med Viking Glory. Frukosten är underdimensionerad. Vi fick till slut plats kl.11 i premiumfrukosten. Det fanns rom, så det fick det bli. Sedan äter jag alltid karelska piroger, när det finns, för jag älskar dem. Det fanns Champagne också, men jag skulle köra bil, så den blev alkoholfri för mig.

Vi fick också ägg Benedict, eller vi valde det från menyn. Det var såå gott, med färsk spenat! Mmm! 
Eftersom det var ett extraordinärt tillfälle åt jag också prinsessbakelse, choklad och en dröm. 
Det var en fantastiskt fin resa och vi vill gärna åka igen . 


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg