Soppa och sådd

 Idag har det regnat hela dagen. Jag åkte till skolan i morse, för att vattna mina blommor. Efter det åkte jag till affären och köpte såjord och diverse annat. Jag ville laga upp ett blomkålshuvud som vi hade i kylen, så jag köpte lök, bland annat. Här steker jag rödlök och vitlök. I stora kastrullen ligger tre härvor garn i såpa. De ska jag beta i morgon.

Nu är soppan klar. Jag har mixat den och tillsatt riven ost. Den får stå och gotta till sig till i morgon nu. 
Jag har sått lite idag också. 
Jag har, som ni kanske kan se, plommontomater, F1 Romello, längst till vänster. Längre ner har jag de gula vi odlade i fjol. Jag tog frön från tomaterna. Jag kommer inte ihåg vad de heter. De orangea tomaterna, Sungold, F1, har jag inte odlat förut, men jag sådde lite Tiny Tim till Mats, eftersom han föredrar syrliga tomater. Det är första gången jag har sått fyra olika sorter, men hoppas att vi får mycket tomater i år. Jag har också sått libbsticka, dill, gräslök och massor av basilika. Jag köpte också en rosmarinplanta i stan. Jag älskar rosmarin, så jag hoppas att den klarar sig. Jag ska senare så persilja direkt på friland. Det är så roligt nu på våren att vänta och se vad som kommer upp! 

Kommentarer

Populära inlägg