Åboresa

 I torsdags efter skolan åkte Mats och jag med dagsfärjan till Åbo. Mats hade ett möte och en studieresa med Nordic Trout på fredagen, och jag kunde följa med till Åbo och njuta av en stadsdag. Vi bodde på Scandic Julia, som ligger väldigt centralt och bra. Utanför rummet låg en parkering, men den användes inte. Bakom den var utsikten fin, tycker jag.


Vi åt middag på hotellet på torsdagskvällen. Det var bra med plats i restaurangen. 
Här är Mats med sina nya glasögon. De passar riktigt bra.

Vi beställde samma förrätt. Räkor är aldrig fel. 
Till varmrätt tog vi hamburgare. 
Jag tog glass till efterrätt och Mats Irish coffee, utan socker, så klart. Det var en kakbit till min glass, vilket var onödigt, för jag tycker bäst om glass och bryr mig inte så mycket om kaka, men den var helt ok. 

Det kändes väldigt lyxigt att äta en fin middag och bo på hotell på en vardagskväll. Mats åkte iväg till Sastamala tidigt på fredagsmorgonen och var borta hela dagen. Jag läste tidningarna i lugn och ro, och gick sedan ner till ån. Domkyrkan skymtar i bakgrunden. 
Jag gick mot Åbo slott, eftersom jag aldrig varit dit förut, pinsamt nog, eftersom jag har studerat i Åbo. Gamla Svarte Rudolf väckte många minnen av middagar med vitlökssniglar till liv. 
Det är vackert längs med ån. 
Till slut fick jag syn på slottet. 
Jag gick in på borggården. 
Det är verkligen ett vackert slott. Jag tog en bild vid ingången också, men inne är det inte tillåtet, så jag tog inga fler bilder där. 
Jag tyckte om slottet och kan tänka mig att gå dit igen. Jag promenerade sedan tillbaka till centrum. Jag shoppade lite smått, men behövde inga kläder, vilket var skönt, så jag kunde strosa lite bara. Jag ska göra ett inlägg om det jag köpte i slottsbutiken och det jag handlade inne i Åbo, men det får bli när jag kommer hem. På kvällen åt jag middag på hotellet, medan Mats var på arbetsmiddag på ett annat ställe på hotellet. Jag läste i min bok och njöt av lite lyx samtidigt. Jag var nöjd med att jag hade gått 11,5 kilometer under dagen. Det är ju härligt med en minisemester. 

Kommentarer

Populära inlägg