Kryssning på Viking Grace

I lördags åkte vi till Mariehamn för att stiga på Viking Grace. Vi kom till stan ganska tidigt och tyckte att det var en god idé att äta något där, eftersom ingen mat var bokad på kryssningen. Vi (Mats och jag och vår vän Benny) valde att åka till Svarta katten, eftersom de har goda smörgåsar där. Jag valde en med kycklingröra. Den var otroligt god, men det visste jag innan, eftersom vi ibland gick dit med jobbet när jag jobbade i Övernäs skola. 

Efter detta åkte vi ner till terminalen och väntade. Till slut steg vi ombord och Mats och jag gick till hytten och gjorde oss hemmastadda. Vi umgicks med våra vänner efter det, och hade det trevligt. Vi var ju ett gäng på sex personer, så det var roligt. Vi lyckades boka platser åt alla på smörgåsbordet, men vi kunde inte sitta tillsammans, så Mats och jag åt vid ett annat bord än de andra. Det roliga var att vi fick reda på att Yohan och Emil, Kumlingebor, skulle spela på natten. Jag är ju alltid kvällstrött, men jag måste hålla mig uppe för att kunna lyssna på dem. Det var tur det, för de var otroligt bra, som vanligt, och Emils föräldrar var också med, så vi umgicks med dem också. Mats och jag gick upp i vanlig tid på morgonen (vid ca 06.00) och var tidiga till frukosten. Vädret var fantastiskt, och vi gick ut från Stockholm i strålande solsken. 
Frukosten var ju bokad innan, som tur är, och det var premiumfrukosten som gällde. Här är vårt bord. 
Kaffet var gott. Det var det glas med skumvin som ingår i premiumfrukosten också. 
Det fanns mycket att välja emellan. Rom och rökt fisk är fint till frukost. 
Flingor, frön och yoghurt, samt fröknäcke med rom, karelska piroger och räksallad började jag med. Gott. 
Sen kom ju det viktigaste, nämligen ägg Benedict. 
Det är så gott. Det enda som inte var bra var att de bytt ut den färska spenaten, som de hade på Gabriella, mot ruccola, som är oätligt, enligt min åsikt. Den petade jag bort, och sen var det bara att sleva i sig. Frukosten var faktiskt mycket godare än smörgåsbordet, men det var antagligen för att jag inte gillar att trängas med en massa andra människor. När vi nästan var klara kom de andra också dit, så då stannade vi tills de också hade ätit. Det var en trevlig resa, och det trevligaste var att lyssna på Yohan och Emil, men nu ser jag fram emot att vara hemma och ta det lugnt hela första majhelgen. 

Kommentarer

Populära inlägg