Snö och skotertur




Dagen efter skidturen på fjället hade det snöat på natten. Det var så mycket snö i spåren och de hade inte hunnit spåra, så det var en helt annan upplevelse. Det var förstås vackert ändå och jag förundrades över hur blåsten kan skapa sådana här snöformationer på träden. Tyvärr gick det knappt att skida, så jag gav upp, men det gjorde inget, för vi åkte på skotertur i stället. Vi åkte alla fyra till andra sidan Lofssjön, där det finns en fantastisk skoterled. 
Blåsten gör att snön ser hård och platt ut, men den är ganska djup under. Det var så otroligt fint att åka på fjället. Jag kommer att bildbomba nu, för det är så vackert. 
Längre ner syns det att vi är ovanför trädgränsen. Här ser man skoterleden och markeringarna som visar den.

Lofsdalen ligger i Härjedalen. Här har vi tagit en paus för att njuta av utsikten. Pocke:
Mats:
Här är Mats, Annica och Pocke. 
Vi fortsatte efter detta. Vi var högt upp, men ändå var vi i skugga på grund av fjällen omkring oss. Det är så fint när solen lyser upp dalen som ligger nedanför. 
De är ändå skidbackar! 
Det är så fint när vinden gör att snön drar längs med fjället. 
Vi åkte ännu högre upp, och nu såg vi solen också. 
Molnen är nedanför oss. 
Blått och vitt. Ljuvligt. Vi kom fram till en skoterstuga, där man kan kalla på hjälp vid behov. Nu syns också fjället vi åkt bredvid hela tiden för första gången. Så högt åker vi inte.
Vi börjar åka neråt igen i stället.
Jag älskar när man ser solstrimmorna under eller ovanför molnen. 
Denna natur är så helt annorlunda än den jag är van vid. Det är så vackert. Vi är i ännu en dal och solen anas bara bakom horisonten. Vi börjar se träd.
Sen dyker den upp igen när vi kommer så långt ner. Nu är vi på trädlinjen. 
Vi tar en paus här, eftersom vi hade med oss kaffe och fastlagsbullar. Jag sparade dock min fastlagsbulle, eller semla, som de ju heter i Sverige, till efterrätt efter kvällsmaten. 
Det var en otroligt fin tur och jag blev helt förtjust i fjällen. Jag kastade längtansfulla blickar till andra sidan när vi var tillbaka i stugan och bjöds på en fantastisk solnedgång i gengäld. 
Mot Idre. 
Snön! 
Ljuset! Detta är som ett julkort.
Lofssjön och fjällen i bakgrunden. 
Huset står verkligen på en fin plats. 
Jag kan föreställa mig att det är helt underbart på altanen på sommaren här, men för mig är ju vintern ändå vackrast, tror jag! 
Dagen efter var det mulet igen. 
Detta var på fredagen och vi höll på och packade ihop oss, eftersom vi skulle åka hem på lördagen. 
Vi var alla så nöjda med vår resa. Det bästa betyget är nog att vi alla ville tillbaka, samtidigt som vi såg fram emot att komma hem. Mats måste jobba ganska mycket, både ha distansmöten och tala i telefon och skriva mail, osv., men det var ändå en väldigt fin resa. Det blir nog någon resa norrut igen, skulle jag tro. Tack Roger och Basse som skänkte vistelsen i er fina fjällstuga som en lotterivinst på älghippan! Jag kan fortfarande inte fatta att jag vann den! 

Kommentarer

Populära inlägg