Julen

Julen 2022 har gått i sjukdomens tecken. Det har varit så långvarigt att jag inte ens kan kalla det förkylning, men sjuka har vi varit. Vi börjar faktiskt känna oss bättre, äntligen, men nog har det tagit tid. Vi åkte runt med några julklappar på julafton, men annars har vi varit hemma. Mats hade med sig en julgran från stan, när han kom hem den 23.12. 
Den är den tätaste vi har haft på många år. På kvällen syntes ljusen ännu bättre. 
Vi gjorde så i år, att vi delade upp julmaten. På julafton åt vi fiskrätter, och på juldagen skinka. Då blev det inte så mycket på en gång. Jag ska visa mina julklappar. Av mamma fick jag en fin underklänning i siden och nylonstrumpor. 
Av min syster fick jag två Gudrun Sjödén klänningar och en sjal. Verkligen perfekta gåvor för mig, som alltid har klänning. 
Av min svärmor fick vi både egna och gemensamma julklappar. Vi delade upp dem lite. 
Här är en fin muminkanna, kanelmandlar och många små ljusslingor. Till höger är en ljusslinga vi fick av en god vän. Den satte jag runt en julgrupp här hemma och den lyser väldigt fint. 
Idag åkte vi till båthuset och städade lite. Mats satte ihop en låda och en gammal gäddsump, så att vi fick ett bord. Vi satt där en stund sedan och planerade. 
Idag har vi ätit mest rester av julmaten och sett på film och tagit det lugnt. Just nu ser vi på JVM i hockey. Finland spelar mot Schweiz. 
Just nu leder Finland med 1-0, så det är spännande. 

Kommentarer

Populära inlägg