Stadsresa och Alfågeln

Igår åkte jag till stan på provtagning. Nu ska vi se hur det har gått med kalciumnivåerna. Jag ska på återbesök på torsdag, och träffa Irmeli, som opererade mig. Alfågelns motor har havererat, eller vad det nu heter, huvudmotorn är sönder. Trots att jag bokat på Alfågeln måste jag boka om och åka tvärgående i stället. Alfågeln låg nämligen i Kumlinge färjfäste. Jag bokade om på kvällen också, eftersom jag inte visste om de skulle få den bortbogserad innan jag skulle hem. Jag hade också skolärenden, så det var viktigt att allt fungerade. I alla fall kom jag ner till Långnäs i snöväder. När jag kom ner såg jag att Alfågeln låg mitt i fjärden. Jag var inte säker på vad som försiggick, men sen insåg jag att de bogserade på henne och skulle lägga till. Här kommer hon. 

Till slut låg hon vid kaj. Bogserbåten är det gråa till vänster, som trycker henne mot kajen. Eller en av bogserbåtarna, kanske, jag tror att det var fler, men är osäker.
Här är himlen färgad som precis innan det ska börja snöa. Det började också snöa och snöade hela vägen hem. 

Här kommer lilla Ejdern, som går i stället för Odin, då Odin går på Åva-Osnäs linjen, i stället för Viggen, som nu går i stället för Alfågeln. Här tog jag en bild av när bogserbåten gav sig av efter förättat värv. 
Ejdern lägger ut och vi kör förbi en julig, men stilla Alfågel. Jag vet inte vad som händer med henne nu, om hon ska repareras på plats. 
Långnäs är upplyst av många färjor nu. Fjärdvägen kom också in när vi åkte. 
Jag var enbart glad att jag satt på en färja och var på väg hem. 

Kommentarer

Populära inlägg