Lillajulfest

Igår ordnade Hembygdens väl i Kumlinge lillajulfest. Tydligen är detta en finlandism, som Språkrådet avråder oss från att använda, men det är inte en julfest, och på Kumlinge säger människor lillajulfest, och inte ens lillajulsfest så, ja, det skriver jag nu. I alla fall var det ovanligt många anmälda och många av dem var barn, vilket var oerhört roligt. Detta är en familjefest, till skillnad från älghippan, där det är barnförbjudet. De hade dekorerat hela salen så fint.

Aktiva medlemmar hade lagat fantastisk mat. 
Efter maten blev det dans och lotteri. Det är väldigt spännande, så klart. 
Vi vann faktiskt en liten tomte och en påse med chokladkulor till granen, men godiset gav vi bort. Det var en otroligt trevlig kväll och all eloge till dem som står i och ordnar. Det jag kände allra starkast på vägen hem var känslan av samhörighet. Jag är inte uppvuxen här, men jag känner ändå en samhörighet här. Barnen som växer upp här får det med sig i livet, och det tror jag är otroligt viktigt och positivt, trots att det naturligtvis kan finnas andra saker som inte alltid känns lika positiva för den enskilda individen. Det var en verkligt fin kväll.

Kommentarer

Populära inlägg