Nationalitet

Jag är finsk medborgare sen födseln, min släkt har bott på Åland sen Medeltiden och jag har bott på Åland som vuxen i 17 år. Jag gick dock i skola i Sverige, eftersom mina föräldrar flyttade dit när jag var 1 år gammal. Jag flyttade till Åland när jag var 18 och bodde här i ett år, och sedan bodde jag i England i nio år innan jag flyttade tillbaka till Åland. Jag har alltså sammanlagt bott i Sverige i 17 år, i England i nio år och på Åland i 18 år. Ändå berättade min kollega för mig att jag inte är lika finsk som de andra i kollegiet. Jag hade alltså inte samma rättighet som de andra att fira hockeyguldet. Okej. Enligt min åsikt är alla som bor på Åland ålänningar. Vad man sen känner sig som, vilket lag man hejar på, och vilken identitet man har är något personligt och kan inte bestämmas av någon annan. Jag är Kumlingebo och skärgårdsbo, trots att jag inte går i halare, pratar dialekt och lägger nät alla dagar. Det gör inte alla som är uppvuxna här heller! Vi måste vara toleranta i samhället och acceptera att alla är olika och inte försöka att placera in människor i fack där vi tycker att de passar in. Jag hejar på Finland och är glad att Finland tog guld, oavsett om någon annan tycker att jag har rätt till det eller inte. Andra får tycka som de vill.

Kommentarer

  1. Tänk att det kan vara så lika och olika fast vi har samma ursprung. Jag räknas inte som en riktig svensk fast jag har varit svensk medborgare i 15 år. Många som vet att jag är ålänning tror att jag hejar på finland. Men det gör jag INTE. Heja småkronorna! /Östen

    SvaraRadera
  2. Konstigt att inte du räknas som svensk, ingen kan ju veta att dina föräldrar kommer ifrån Åland om du inte talar om det för dem. Men om de tror att du hejar på Finland är ju en annan sak än att de talar om för dig att du inte har lika stor rätt att heja på Sverige som dem. Annars hejar du ju på vem du vill i vilket fall som helst!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg