Pilflätningshelg

Den här hösten är det så fint, att det är tre pilflätningshelger. Den första var ju första helgen i september. Denna helg var den andra helgen. Mats har gjort en skruvtving åt mig, så nu är det fyrkantiga korgar som gäller bara därför. Här har jag börjat på botten till min korg. Skruvtvingen håller fast pinnarna som man sedan flätar till en botten. Jag har bara flätat tre eller fyra fyrkantiga korgar förut, så är ju nybörjare, men det är roligt att öva in nya tekniker. Jag blev inte så jättenöjd med korgen, inte lika nöjd som med kistan jag gjorde på förra kursen. Trots det har jag funnit en användning för den. Det blev en vedtork/vedförvaring bredvid spisen i Lemland. Den ser ju helt ok ut så här. Nästa helg blir sista pilflätningshelgen. Då är det kurs i Saltvik. Jag ser fram emot det. Jag ska göra en eller flera mindre fyrkantiga korgar. Jag måste få in hörnen och kanterna ordentligt, så att jag kan fläta dem själv hemma.

Kommentarer

Populära inlägg