Julstämning

Det har inte funnits tid för några julförberedelser förut, men igår bakade jag knäckebröd hela kvällen och i morse när vi vaknade snöade det stora snöflingor som lade sig som ett tunt, men ändock. täcke på marken. Affären var stängd, men vi anade att den kunde vara stängd på en måndag, så det gjorde inte så mycket. Mats träffade butiksföreståndare N, som var där ändå, så han fick i alla fall köpa grädde till kaffet, så vi har tills i morgon. Jag har ju lovat mig själv att motionera alla dagar detta lov, och idag gick jag i blåst och snöslask till gymmet. jag spelade AC/DC och tränade lite. Min favoritmaskin är denna roddmaskin, som jag har rott åtskilliga kilometrar på under åren. Sedan lyfte jag lite vikter och gjorde ett antal knäböjningar. Det kändes riktigt bra att träna lite och sen att gå hem och duscha. Nu har vi tänt en massa röda ljus. Jag brukar i vanliga fall föredra vita ljus, men just till julen tycker jag att det är vackert med röda ljus, med sitt varma och juliga sken. Jag föredrar vanligtvis vita hyacinter också, men i år har både Mats och jag fått rosa hyacinter, så jag har satt ihop en blandning av rosa och vita hyacinter som jag är nöjd med. Nu har Mats dammsugit och skakat alla mattor, så i morgon ska vi ta in granen och sedan dammsuga igen innan mattorna sätts på sin plats igen. Jag tar också fram alla juldukar och pyntar i morgon. Jag brukar faktiskt göra allt detta på julafton, men i år ska jag ha allt klart i morgon. Det blir skönt att sätta sig ner i morgon kväll och bara njuta av julen sedan. Jag har inte bestämt mig för om jag ska klä granen först på julafton, som jag brukar, eller om den också kläs i morgon i alla fall. Jag får se hur det känns. Nu ska jag baka lite mer fröknäcke. Det behövs till skinkan och ostarna och leverpastejen och allt annat gott.

Kommentarer

Populära inlägg