Pilflätningskurs i Hammarland

Jag har varit på kurs hela helgen. Kursen började 9 och slutade kl.17 i går, och idag började den också 9, men slutade kl.16. Vi var vid och i Hammarbo. Det ligger vid Hammarlandsvägen, så det var en fruktansvärd trafik hela tiden, men det gick ju och en vänjer sig vid oljudet. Jag började med en fyrkantig botten igår på morgonen.
Jag hade bestämt mig för att göra en korg att ha flaskor i när vi åker till och från Brändskär. Det blev helt förvånansvärt varmt igår också. Jag hade min svarta klänning med långa ärmar på mig och satt och svettades. Det är skönt att känna att våren är på gång. Jag flätade kanterna och gjorde kanten igår. Jag kämpade med handtaget, men gav upp. Den såg helt vind och ful ut och jag bestämde mig, som vanligt, för att aldrig fläta en korg igen. I morse åkte jag dit till kl.8 och satt och jobbade med handtaget. Jag bad L. om hjälp sen, som jag borde ha gjort från början, och plötsligt var det roligt med pilflätnings igen. Typiskt mig. Sedan gjorde jag mellanväggen. Därefter första avdelaren, andra avdelaren, och.. igen tyckte jag att det aldrig tog slut, men sen hade jag ju alla fyra ganska snabbt ändå. Nu hade jag också lärt mig att det är bäst att fråga om hjälp, så jag frågade L. hur jag skulle få fast avdelarna. Jag höll sedan på ett bra tag med att fästa dem. Korgen såg sen helt plötsligt helt ok ut, som de ju brukar göra, fast de ser eländiga ut under arbetets gång. Tänk om jag skulle lära mig lite tålamod också..Nu har jag en flaskkorg, och kan frakta flaskor till och från Brändskär. Egentligen är tomflaskor det största problemet, för om man sätter dem i påsar eller med annat så rinner det garanterat ut något äckligt, som kladdar ner allt annat. Nu ställer jag bara flaskorna i flaskkorgen, ställer den på botten av båten och på bilflaket, tar flaskorna direkt till återvinningen, och så slipper man dem. Här är i alla fall en bild på korgen, som tog hela helgen att laga.
Nu är jag trött i hela kroppen och har dessutom blivit solbränd, fast det inte alls var meningen. Jag satt ändå ute, eftersom jag alltid är inne annars. Det var skönt med frisk luft. Nu ser jag igen fram emot nästa gång jag får fläta.

Kommentarer

Populära inlägg