Julböcker

Nu är julen nästan slut, men jag ska visa böckerna jag beställde och fick före jul.

Maria Adolfsons böcker om Doggerland började jag med, eftersom jag läst de två föregående. Jag gillar blandningen mellan olika språk och kulturer i det fiktiva Doggerland, och att huvudpersonen är en kvinna, som är tuff men ändå sårbar. Jag läser Spring eller dö nu, och den är verkligen spännande, men lika mycket på ett personligt plan när det gäller karaktärerna som på grund av händelserna. Efter dessa läser jag min favorit bland de isländska författare jag läst, nämligen Arnaldur Indridason. Han beskriver det isländska samhället och så många hemska brott att jag hoppas att Island inte är lika våldsamt i verkligheten! Jag gillar också Yrsa Sigurdardottirs böcker och hennes blir följande bok jag läser. Hon beskriver också Island på ett realistiskt sätt. Karaktärerna är speciella och intressanta. Jag gillar verkligen isländska författare, så jag söker alltid fler sådana. Jag är inte bekant med de andra författarna, så det blir spännande med nya bekantskaper. Härligt med lov och många böcker!

Kommentarer

Populära inlägg