Hemgjord korv



Mats har varit med i ”stora” jaktlaget i år, eftersom han inte gillar att sitta på pass. Det kunde jag ha sagt från början. Han blir uttråkad efter en sekund. Därför gillar han hundjakt. I stora jaktlaget jagas det med hund och Mats har varit med där i år. Det blev både hjort- och rådjur i frysen. I julklapp ville Mats ha en korvstoppningsmaskin, och idag har han gjort korv. Maskinen ser ut så här: 
Den är italiensk och ser ju otroligt stilfull ut. Det fina är att det vevas för hand, så en har större kontroll och jag slipper oljud, vilket jag avskyr. Mats förberedde köttet, malde och kryddade det medan jag var på jobbet och sedan vevade jag, medan Mats såg till att fjälstret fylldes jämnt. Fjälstret såg ju inte så delikat ut kan jag ju säga. Men det är ju nödvändigt. Så här såg en sats av tre ut när det var klart.  Mats stekte lite av smeten innan för att smaka om det var gott. Jag smakade lite och det var helt otroligt gott. Det ser ut och smakar som korvarna i England, som är råa, i stället för kokta, som här. Då kan en ju använda korvblandningen också som färs, om en vill. Det blev i alla fall väldigt lyckat, utan mjöl eller tillsatsämnen och mycket godare än köpt korv. Dessutom ekologiska. 

Kommentarer

Populära inlägg