Nyår

Mats och jag bestämde oss att tillsammans med våra vänner åka på nyårskryssning. Vi bokade på Viking Glory, eftersom den är finast. Vi intog våra hytter genast när vi kom ombord och plockade bara ihop våra saker och gick till spaavdelningen, eftersom vi bokat den direkt, så att vi kunde njuta av vår nyårsmiddag i lugn och ro sen. Spaavdelningen var väldigt fin och avkopplande, så vi tyckte att det var ett bra val. Vi hade bokat första sittningen, eftersom det är skönt att äta i lugn och ro, och sedan bara ta det lugnt. 

Vilken vacker dukning. En bra början på kvällen. Första rätten: 
Ostron. Det smakade gott, men kanske inte min favorit bland skaldjuren. Andra rätten, däremot, pilgrimsmusslor, de är så goda! 
Huvudrätten var godast av dem alla, som sig bör. 
Så gott och så vackert. Till sist, efterrätten:
Chokladmousse med hallonsorbet. Till allt detta serverades drycker som passade utmärkt till maten. Både våra vänner och vi köpte vinet som serverades till efterrätten. 
Det var så otroligt smakrikt och fruktigt. Mycket gott till efterrätter. Det var en fantastisk middag. Vi hade en riktigt trevlig kväll även efter detta och gick och lade oss ganska tidigt. På morgonen hade vi bokat premiumfrukost. Vi fick en fantastisk plats i fören, med en underbar utsikt. De hade dukat upp så vackert. 
Att börja 2024 med ett glas Prosecco och denna utsikt är inte helt fel. Frukosten var superfin. 
Jag älskar ägg Benedict och väljer alltid det när jag åker med Viking line det är så otroligt gott. Det enda felet här är ju att de har rucola i stället för spenat. Vem äter ens rucola? (Jag vet att en del människor gillar det, men det är helt oförståeligt, enligt mig). Det var dock bara att plocka bort den, så det var ingen katastrof! Annars är ju min favorit när jag äter frukost på hotell i Finland karelska piroger, och det åt jag också, för det fanns ju frukostbuffé förutom detta. Är det lyx så är det! Vi visste att det höll på att bli kallare, men vi såg också på sjöröken att havet höll på att frysa. 
När vi skulle åka hem gick bara den ena av Mergus motorer och vi fick planera om. Mats måste stanna i stan, eftersom han skulle jobba dagen efter, och jag fick åka till Alfågeln med våra vänner. Jag kom hem senare, men jag kom hem i alla fall, och Helge var väldigt glad för det! Efter att han hade fått mjukmat och blivit kramad och klappad och jag hade tänt en brasa gick jag och lade mig. Jag fick genast sällskap av mitt fina gulle. 
Resan var fin, men det var också skönt att komma hem. 

Kommentarer

Populära inlägg