Fullmäktige och Godbymässan

Det har varit en ganska ansträngande helg. I fredags efter skolan åkte jag till Kumlinge. Mats var redan hemma. Vi hade fullmäktigemöte och valde ny kommundirektör. Det blev Christian Dreyer, och det känns positivt och bra. Vi sov på Kumlinge, men tog morgonfärjan till Hummelvik. Jag åkte direkt till mässan i Godby, medan Mats åkte via Lemland. Jag stod där och delade ut ballonger och granar och pennor och tändsticksaskar osv. Det var trevligt, men jag hade ont i ryggen i går kväll. I morse städade Mats och jag, vilket är bra. Han installerade också någon rörelsevakt och vad det nu var. Jag åkte sedan iväg till mässan och idag stod jag lite mer än en timme längre än igår. Trots att det är roligt att träffa folk, och trots att de flesta är väldigt trevliga, så är det också ansträngande. Det var ett gäng aggressiva personer från Vårdö, som inte tror på demokrati, tydligen, som omringade Mats och stod och skrek i säkert en timme. Jag tycker att det är otrevligt, men Mats kan ju ta sådant. Jag blir bara arg, eftersom bron som står på Vårdö tillhör och betalas av alla som bor på Åland. Jag vet att de flesta vårdöbor är trevliga och fina och glada människor, eftersom jag jobbade på Vårdö ifjol. Jag tycker att det är synd när vissa aggressiva människor beter sig på det här sättet, och säger sig tala för andra också. Visst, Mats är politiker och driver frågor han tror på. Han ska ju kunna ta skäll, vilket han kan. Folk får ha olika åsikter. Att försöka tvinga någon att ha samma åsikt som man själv har, med hot och skrik, det hör dock medeltiden till. Jag tycker att det är bra om vi kan spara 5 miljoner euro, som vi kan lägga på annat, t.ex. sjukvården. Det är ju inte bra för miljön heller att slänga och bygga nytt så fort det är något som går sönder eller behöver repareras. Likadant tänkte vi med Annagården på Kumlinge. Det var nog skönt att få åka därifrån sen, trots att alla andra nog var trevliga. Jag drabbades ju inte heller personligen av herr Skrikhals och hans gelikar. De skildes väl nog i något slags samförstånd sen, så Mats tyckte inte alls att det var lika farligt som jag. Jag ska visa två bilder, som jag har lånat av liberalernas partisekreterare, Julia. Dessa har vi delat ut hela helgen. De har varit väldigt populära. De symboliserar miljötänkande, framtidstro och en investering för framtiden, för mig i alla fall. Det jobbar jag gärna för. Nu ska jag gå och laga kålgryta på malet älgkött. Det är fin söndagsmat, tycker jag, billigt, miljövänligt, gott och hälsosamt!

Kommentarer

Populära inlägg