Vår

Det var så länge sen jag skrev nu, att det har hunnit bli vår sen jag skrev sist. Jag har pluggat ganska mycket, och bara haft mycket att göra. Jag var också förkyld veckan innan sportlovet, och har också varit förkyld ända sen första veckan efter sportlovet. Det är ju tur att jag var frisk på sportlovet i alla fall. Nu börjar jag äntligen må bättre, men det har varit långvarigt. Det är mässa på Åland den här veckan, så Mats är upptagen med det. Jag och kattorna är också på fasta Åland denna helg, eftersom det känns onödigt att släpa dem till Kumlinge och tillbaka, när Mats ändå är här. Jag passade på att åka till Mattssons och handla igår. Jag tvättade också, hör och häpna, några fönster. Jag ska tvätta några till idag. Jag tar några varje dag, så går det bättre. I den äldre delen av huset är fönstren så gamla, att man måste ta en stege och tvätta dem utifrån, vilket är lite otympligt. Jag passade i alla fall på att åka till Rosenblads igår, på väg hem från Godby. Jag ville ha lite vårblommor. Det är dock samma visa som före jul när jag letade efter lite röda tulpaner. Det finns inte så mycket. Jag hade hoppats på några fler färger. Jag köpte i alla fall några, och gjorde krukan på trappan lite vårfin. De gröna växterna fick vara kvar, fast den ena börjar se lite brun ut. De ska planteras ut sen när det blir lite mjukare i marken. Hoppas också att denna fina ranunkel överlever. Jag har inte haft tur med dem, men vill så gärna ha dem, eftersom de lyser upp hela trädgården. Det var så fint igår, fast lite kallt. Nu blommar julrosen, som inte blommade till jul i år. De är så fina. Jag vet inte hur många jag har köpt under åren, och de har aldrig överlevt. Tur att det inte är jag som har planterat denna. Jag bestämde mig för att går ner till sjön en sväng också. En svan simmade omkring i sin ensamhet. Det finns lite issörja kvar, men annars har det nog inte varit mycket is i år. Jag lockar aldrig på kattorna när jag går till sjön, för jag vill inte att de ska gå dit. Däremot brukar de vänta på mig lite högre upp på vägen. Helge är bakom planket, och Holger står på vägen och väntar. Sen kommer de hem med mig när jag går upp igen. Idag är det soligt och fint och några minusgrader. Jag ska plugga, och sedan ta en promenad. Om jag blir inspirerad kanske jag tar några bilder, vi får se.

Kommentarer

Populära inlägg