Virke för brobygge

Idag har dagen ägnats åt att hämta bilkärra med virke, som har stått vid mitt hus, redo för rätt före och istjocklek. Vi körde ner kärran till Marskil med bil och lämnade den där. Vi träffade Lenny och Kenny där och bestämde att de skulle komma till Brännskär och grilla på eftermiddagen. Sedan körde vi hem med bilen, klädde om till varmare kläder och körde skoter till Marskil. Mats spände bilkärran för sin skoter och jag körde efter. Det är egentligen helt otroligt vad en skoter kan dra. Det väger inte lite den mängd virke som låg på bilkärran, men det gick hur bra som helst att dra. På första bilden har Mats dragit virket och kärran fram till Brännskär. På andra bilden har han dragit upp allt för backen med bara skotern. Det är helt otroligt. Vi hjälptes sedan åt att lyfta av virket, och jag måste vila och dra andan efter varje stycke, så nog är skotern stark om man jämför. Det blir så fint sedan, när vi har bro och bastu, det ser jag fram emot. Vi började också att borra hål och dra ut härveln, men det krånglade lite, eftersom isen är så ojämn under. Lenny och Kenny med flickvänner och även Johnny och Samuel hann komma och hjälpa till med att få ut nätet. Sedan grillade vi korv och drack glögg. Det är så härligt med vinterlivet, underbart. I år är det också mycket lättare att köra skoter, för det första för att jag är van och för det andra för att det är mindre snö. Det är ganska lagom, egentligen. I morgon ska vi åka ut och titta om vi har fått någon fisk. Vi ska också lägga ett nät till.

Kommentarer

  1. Jag menade härveln, förstås. Skrev lite fel. Nu har jag rättat i texten.

    SvaraRadera
  2. Jag visste inte att du hade skrivit fel. Vet inte vad härvel är heller.

    SvaraRadera
  3. Ok! Det är en grej med rulle på som man skickar under isen när man ska lägga nät. Den drivs framåt när man drar i snöret. Den låter när man driver den framåt, så att man kan följa den under isen. När den har kommit så långt som man vill ha den gör man ett hål i isen och tar upp den. Då har man ett snöre under isen, som man fäster nätet i. Sedan drar man nätet från det hål där man skickade ner härveln till det hål där man tog upp den med hjälp av snöret.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg