Skärgårdsdelikatesser

Idag fick vi strömming av en god vän. Det funkar så i skärgården, att om en person får mycket fisk, så delas det ut till halva byn. Jag har varit med om att vissa har stått med bakluckan öppen vid affären, och alla fick komma och ta så mycket strömming de behövde. Idag ringde vår vän och bjöd ut, så Mats åkte och hämtade. Jag såg att någon bjöd ut strömming på Facebook också. Jag rensade den när han kom hem, och sedan stekte han den.
Det var ju naturligtvis supergott. Han gjorde också ättiksströmming, som vi ska äta i morgon.
Jag vet inte om surkål är skärgårdsmat, men det har vi också lagat idag. Jag skar den och saltade den, och Mats packade den i burkarna. Det är ett helt kålhuvud, så det är väl packat. Det blir intressant att se hur det blir. Det är första gången vi provar.

Kommentarer

Populära inlägg