Miniatyrstad och årsmöte

Igår hade Ålands lärarförening r.f. årsmöte. Jag är ersättare i styrelsen, så jag brukar försöka gå på föreningens möten och sammankomster, om jag kan. Igår började vi med en guidad tur i gamla Sabina. Det heter Mariehamnsmuseet nu. Där finns en miniatyrstad av Mariehamn på 20-talet. Det var väldigt intressant. Man kan knappt förstå att det såg så annorlunda ut för mindre än 100 år sedan. Det är så mycket skog och mark överallt. Så här såg Östra hamnen ut.
Här ligger färjan som gick till skärgården.
Övernäs skola byggdes först på 50-talet, men Lyceet fanns redan.
Det är intressant att se hur det var förr. Jag skulle också velat ha en karta från idag, med gatorna och husen inplacerade, så att det skulle vara lite lättare att orientera sig, men det gick nog till slut. Det finns en gång under Ålandsvägen, från museet till hotell Pommern. Det hade jag ingen aning om förut, men igår gick vi i den. Vi hade årsmöte och sedan bjöd lärarföreningen på paj med sallad. Det var en trevlig kväll.

Kommentarer

Populära inlägg