Sommarlov, dag 2

I morse vaknade jag med ett ryck, och undrade om telefonens larm inte hade ringt. Jag insåg sen att jag är på Kumlinge och har sommarlov. Klockan var prick 6, så jag brukar ju inte ens gå upp så tidigt. Men jag satte på kaffe och njöt av att vara ledig och inte behöva skynda mig. Jag läste alla tre tidningar och sedan gick jag ut på altanen för att se om kattorna skulle komma fram från sina gömmor. De har inte brytt sig om att bråka om någon sängplats inatt, men jag såg att de har varit in och ätit i alla fall. Först kom Helge. Han kom springande direkt. Han hoppade upp på altanräcket och ville bli klappad. Sen kom Holger, men han krafsade på några stammar på vägen och tog det allmänt lugnt. Han hoppade inte heller upp, utan nöjde sig med att sitta nedanför en stund. Han låg i grönsakslandet och åmade sig när jag gick iväg på promenad, och satt sen och såg efter mig när jag gick iväg. Han trivs så med att vara ute hela tiden på sommaren, men nog vill han ha kontakt också. Det är nog så skönt för dem att vara hemma. Det var skönt att promenera. Det är så mycket midsommarblommor, hundflokor, smörblommor, liljekonvaljer, nattvioler och allt möjligt överallt att det känns som midsommar, fast det ju, som tur är, är långt dit.
Här är två närbilder.
Jag gick runt Brinkan. Klockan var bara 9.30 när jag kom tillbaka, så jag har städat mitt mailkonto och tagit bort en massa gamla bokningar och så vidare, så nu har jag lite koll på mailen igen. Jag ska gå igenom vårt extra sovrum och städa ur det också. Elaka saker har en tendens att samlas där och ställa till med oreda, just när man inte har tid och ork att göra något åt det! Men nu blir det andra bullar!

Kommentarer

Populära inlägg