Tidig morgon och nät

I morse ringde klockan kl.5. Vi steg upp och åkte iväg i båten. 

Det var en vacker morgon. Vi lade två nät. Nu lade vi nätet jag fick i födelsedagspresent och ett till, som Mats fick också fått av sin bror, men för några år sedan. Vi åkte hem och drack kaffe. Mats hann till och med sova en stund, medan jag läste tidningarna. Han läser dem alltid på kvällen och jag på morgonen. Sen åkte vi iväg igen, efter ett par timmar. Solen lyste, men det var lite molnigt. 
Vi fick 25 abborrar och en id. Vi byxade de flesta och la dem i frysen. 6 stycken saltade vi. De ska Mats röka sedan. 
Helge blev väldigt glad att få lite fisk som blev över när abborrarna byxades. Han låg och tittade på oss sedan och var nöjd och mätt. 
Nu har vinden vänt och det är sydlig vind, äntligen. Det blev genast varmare, så nu får vi snart börja klaga på att det är för varmt, istället för för kallt! Nej, jag ska njuta lite av det fina vädret först! Jag ser fram emot att smaka på våra abborrar sen. 

Kommentarer

Populära inlägg