Resa till Björneborg



Igår, tisdag, åkte Mats och jag iväg med tidiga färjan. Mats skulle ha möten i Björneborg, och jag kom med för att jag kunde. Här är utsikten från vårt hotellrum, ut över Centralplanen, som torget heter. 

Det låter som något uppe i Anderna, men är en parkeringsplats omgiven av vägar. På eftermiddagen gick vi ut på stan för att se på en diskussion om spel, mellan ministrar och representanter för Paf och Veikkaus. Finansministern har spelfrågor på sitt bord, så därför ville Mats lyssna. 
Mats lyssnade och jag tittade mig omkring, kan vi säga, eftersom jag inte förstår så mycket finska att jag kan ta till mig en politisk debatt. Efter debatten var Mats med på en mottagning och jag gick tillbaka till hotellrummet. Mats kom hem vid 20.30, så då tog vi det lugnt och la oss tidigt. På morgonen åt vi frukost i källaren på hotellet och jag tog en bild, för det ser ut som en restaurang på 70-talet, där man kunde ha serverat plankstek, t.ex. Nostalgi. Jag själv åt aldrig plankstek på 70-talet, men ändå. 
Hotellet har verkligen sin charm. I övrigt ser jag ingen mening med plankstek. Varför inte ha maten på en tallrik, frågar jag mig. Men de som gillar att äta från en planka ska göra det, naturligtvis. Efter frukosten vilade vi en stund, läste tidningarna och checkade sedan ut och gick till bilen. Vi åkte till hotell Vaakuna igen, eftersom de politiska diskussionerna fortsatte utanför. 
Vi åt lunch här med Ålands landskapsregerings representant i Helsingfors, Johan Ehn, och sedan hade Mats och han möte med en minister, Anna-Kaisa Ikonen för att diskutera frågor som är viktiga för Åland. Jag utforskande Björneborg till fots. Jag kom till en bro, som såg lite speciell ut, så den måste jag gå över. 
Jag upptäckte då att Suomi Areena (Finlands arena) pågick även här, längs med stranden. 
Jag tog en bild från andra sidan bron också. 
Det är ganska fint. Det växer näckrosor precis vid bron. också. Det blir fint när de blommar. 
Nu är vi på väg hem. Mats ska tillbaka till jobbet resten av veckan, men sen får han semester. 

Kommentarer

Populära inlägg