Landskapsregeringens besök

I fredags kom landskapsregeringen hit för att träffa kommuninvånarna. Representanter från fullmäktige och styrelsen träffade dem först och vi åt lunch tillsammans. Vi fick grisstek, stekpotatis och sallad. Stämningen var trevlig och positiv, samt framåtsyftande, vilket var vårt mål. Allmänheten var bjuden på eftermiddagen. Flera av våra ungdomar tog ledigt från sina arbeten på fasta Åland för att kunna närvara. Det var ganska mycket folk. Det som diskuterades huvudsakligen var ju trafiken. Som tur var var stämningen god även nu, och alla frågor och kommentarer presenterades positivt. Det kände jag, men de som satt och tog emot frågorna kanske kände sig utpekade, förstås. Roger Nordlund kände att han måste ställa sig upp och säga att Veronica Thörnroos är den av alla trafikministrar som har tänkt mest på att turer inte ska dras in, trots att jag inte kände att Kumlingeborna var särskilt kritiska eller hätska. Veronica sa att Ejdern är parallelltrafik enligt henne, trots att Spoven ju är mycket mera parallelltrafik än Ejdern enligt vår åsikt, så hon sa ju så gott som att hon tycker att Ejdern ska bort. Det är klart att Kumlingeborna försökte uttrycka alla orsaker varför vi tycker att Ejdern är nödvändig. Jag kände ändå att landskapsregeringen kunde åka härifrån (med Ejdern) utan att vara ledsna eller upprörda. Åtminstone hoppas jag det. Det är mycket bättre med konstruktiva diskussioner än att någon sitter och skäller eller talar i egen sak. Det förstör bara för alla.
Jag kände på fredagskvällen att det killade i halsen. Man ska hållas hemma, jag blev alldeles säkert smittad när vi åkte till Mariehamn med skolan i onsdags...Jag kände mig inte riktigt som mig själv i fredags. Mycket riktigt. Vaknade med tjock hals och var otroligt trött på lördagen. Sov mycket, hade huvudverk och kände mig allmänt krasslig. Vi blev bjudna på middag, vilket var trevligt, men vi stannade bara till 12-tiden. Då kunde jag ha gått och lagt mig för länge sen. Idag har jag ont i båda öronen, snorar, hostar och har feber. Jag är också så hes att det knappt hörs vad jag säger. Vi var och plockade ved i sista häcken. Vi tog det extremt lugnt, men jag var totalt utmattad efteråt. Skönt att allt vedarbete är klart. Mats behöver bara köra in den med traktorn till midsommar sen. Jag sitter och skriver med vitlök i öronen. Jag ska ta ibuprofen och paracetamol innan jag går och lägger mig. Kanska jag vaknar pigg och kry, vi får se.

Kommentarer

Populära inlägg