Aprilväder

Idag var jag till Enklinge. Man märker att det börjar bli vår, trots att det är kallt på nätterna. I morse var det -7 grader, till exempel. På dagarna skiner solen sen, så på vissa ställen finns det ingen is alls. Här är en bild från Enklinge färjfäste taget mot Bärö. Här är det helt öppet. Det ligger dock något enstaka isflak inne i viken. Ändå är det is inomskärs ännu. Tittar man bort från farleden, så ser man att snön fortfarande ligger på isen. Annars är det ju en issörja i farleden än så länge, men det är ju också fint. De har lovat varmare väder till nästa vecka, så då smälter väl snön och isen antagligen. Jag har ingen längtan efter alla insekter och spindlar, ormar och fästingar som vaknar sen, men sen brukar jag ju nog ändå tycka om värmen när den väl kommer, så jag gör nog det i vår också. Då kan jag ju börja lägga pinnar i blöt och sätta igång och fläta korgar i alla fall, och det är ju alltid roligt. Annars hinner det säkert både snöa och hagla ännu i april, det brukar det göra i alla fall! :-)

Kommentarer

Populära inlägg