Vår

Helt plötsligt blev det vår. Jag måste säga att det gick från vinter till vår så snabbt att jag inte hann uppfatta det. I morse var det frost överallt när jag vaknade. Det var alldeles vitt och -4 grader kallt. Det kändes dock konstigt varmt i solen när jag gick ut och detta har fortsatt hela dagen. Idag har det varit 10 grader varmt. Jag har städat och tvättat och sått frön och planterat lökar. Jag har också lagt pinnar i blöt nu när det finns en chans att de blir mjuka någon gång! Det tar nog två veckor innan de är mjuka, men det är en bra början i alla fall! Det ska bli roligt att fläta igen! Jag har sett krokus och blåsippa för första gången i år också. Vilka härliga färger! Jag har också tagit en promenad runt trädgården och försökt hitta spår av mina buskar och lökar och träd. De finns nog här någonstans. Mina fina pioner har lidit lite av Mats framfart med plogen i vinter. En av dem ligger övertäckt av någon sliper som han har buffat på med plogen, men resten är på gång i alla fall, när jag väl grävde fram dem under det torra gräset! Båten är också hemtagen och står framför köksfönstret, som den brukar på våren. Nu ska det grejas och målas och sväras och tvättas och skruvas och sväras lite mera, men förhoppningsvis ska vi kunna ta en premiärtur före midsommar i alla fall. Igår när vi var till stan åkte vi till Mattsons på vägen hem. Vi har ju alltid bråttom, men jag slet åt mig en säck med sättpotatis. Nu har jag satt dem på groning. Jag har även förberett löken och tagit fram fröpåsarna. Jag har sått pumpor också, så vi får se om jag får några plantor. Det märks att man får energi när det bir vår. Nu är klockan fortfarande bara 14.30 och vi ska snart se på Formel 1. Det ska bli spännande.

Kommentarer

Populära inlägg