Blåst och knappar

Nu har det börjat blåsa ordentligt. Det är fel vind för båten, men den är ordentligt surrad i alla fall. Vi har varit och sett efter den. Det är högvatten, men den ligger ganska bra nu. Det är vackert vinterljus nu på morgonen.Idag ska Mats greja med traktorn och vinterdäck. Jag ska försöka sticka klart min nya varma tröja. Jag har också sytt i nya knappar i min gamla kappa. Jag måste använda den nu, när min andra kappa är på kemtvätt. Jag sydde i mina egna keramikknappar, eftersom det saknades en knapp. Det blev helt ok, tycker jag. Bilden blev lite suddig, men den får duga.Jag har droppat gjutlera på torr och bränd lera som då suger åt sig vatten. När det mesta av vattnet är borta kan man ta upp knappen och göra knapphålen. Sen har den blivit bränd en gång och sedan en gång till med glasyr på. Jag har gjort keramikknappar på den keramikkurs jag går nu också, men nu har jag kavlat lera och skurit ut knapparna med kniv eller med ett mått. Jag tyckte dock att det var roligare att skära på frihand. De kommer inte att bli klara förrän efter jul, tror jag. Jag sätter in en bild när de är klara.

Kommentarer

Populära inlägg