Växtfärgning

I fjol plockade jag en hel kasse med färglav på Brändskär. Jag har inte haft tid att göra något med det under vintern, men nu tog jag fram kassen igår när jag städade ur skafferiet. Jag fick nämligen fem härvor garn av mamma, som fanns kvar av ullen efter mormor och morfars får. De hade får när jag var liten, så det är lite roligt att få göra något av det garnet. När vi var små åkte vi ofta till Brändskär för att simma och sola. De vuxna drack kaffe och vi barn fick en halv bleckmugg röd jaffa. Det tyckte vi var lyx. Jag tyckte därför att det var passligt att färga garnet med lav från Brändskär. Här är en bild av laven i kastrullen, tillsammans med garnet, som inte syns.
Jag har hängt upp garnet på tork, och det ser fantastiskt ut. Jag älskar effekten av lav på garn. Det blir lite melerat och det syns här.
Jag har tre härvor till, och ganska mycket lav kvar, så jag ska färga allt med lav. Jag har också beställt garn på postorder, så jag hoppas att det kommer fort. I år skulle jag vilja prova att färga med björklöv och fräken.

Kommentarer

Populära inlägg