Blomkål och får

Igår provade jag att laga blomkålsris för första gången. Jag ville prova matberedaren jag fick efter mormor. Jag fick ju bakmaskinen medan hon levde och jag visste inte att det fanns fler delar. Jag fick alla delar av hennes barn när de gick igenom allt. Det visade sig vara en hel matberedare. Det var snällt att jag fick den. Här har jag rivit blomkål i alla fall.
Så här ser det ut när det är stekt, i smör, naturligtvis.
Det smakade fantastiskt gott. Jag skulle inte vilja kalla det ris dock. Det finns inget i varken konsistens eller smak som påminner om ris. Det är blomkål och det är bra med det, tycker jag. Det ska jag laga fler gånger. Det tar lång tid att steka, så det blir inte varje dag, men det passar bra som tillbehör på helgerna. Jag ska prova med vitkål och broccoli också. Det måste ju vara lika gott. Igår kväll när vi kom till Kumlinge såg vi att vi har fått nya grannar. Trevligt.
Det är mysigt med får. Jag gillar dem.

Kommentarer

Populära inlägg