Hemma

Jag har inte skrivit om resten av resan efter Havöysund, för det har varit lite fullt upp. Jag ska i alla fall beskriva slutet av resan och hemkomsten. Jag tog några bilder i Honningsvåg också. Det var sista hamnen innan Kirkenes. Det var väldigt öppet mot havet där. Jag undrar verkligen hur det är där på vintern, när det blåser storm. Kallt, men mäktigt, skulle jag tro.
Sista kvällen ombord fick vi skaldjursbuffe'. Det var ju lite tråkigt för Mats, som inte tål skaldjur, men det fanns annan mat också, så han var riktigt nöjd ändå. Jag tog ju för mig ändå, förstås, och allt var gott, som vanligt.
Det var lite speciellt i Kirkenes. En skylt visade mot flygplatsen och en annan mot Murmansk. Man kan inte riktigt förställa sig att man bara kan ta av mot Murmansk och köra dit. Det var också skyltat på ryska på många affärer. Vi åkte buss, så jag hann inte fotografera, tyvärr. Vi flög sen i ett fullt plan till Oslo. Vi var väldigt nöjda med servicen och planet var helt nytt. Transfern på Gardemoen och transporten av våra väskor ända till Arlanda funkade också felfritt. Vi var väldigt nöjda med Norwegian. Det är ju ett så kallat lågprisflygbolag, men vi hade bara goda erfarenheter. Vi tog Arlanda express från Arlanda. Det enda problemet med den var att det var extremt dåligt skyltat. Sen måste man helt plötsligt ta en hiss. I hissen stod det inte längre Arlanda express, utan "tåg". Det var ett engelskspråkigt par som inte hade en aning om vad de skulle trycka på. Smart. Tågbiljetten var också en sak i sig. Det fanns bara automater att handla biljetter i. De var svåra att komma underfund med och folk hade stora problem med att köpa biljetter. Det gick i alla fall fort sen, när vi väl fick biljetter. De hade också ett sommarerbjudande, så två personer reste för samma pris som en. Vi tog sen en taxi till Siljaterminalen från Centralstationen, men det var lika dåligt skyltat där. Taxichauffören visste inte vart han skulle köra för att komma till ingången, men till slut hittade vi dit i alla fall. Inne i terminalen fanns det inget café och knappt några stolar. Vi hade inte ätit på hela dagen, och hade planerat att handla något i terminalen, något som ju fungerar i Vikingterminalerna i alla fall. Någon privatperson hade börjat sälja smörgåsar och läsk i ett hörn, men de tog bara kontanter. Vem går omkring med kontanter på sig i dagens läge? Det var skönt att komma till Galaxy sen och inta vår hytt. Vi åt lite mat och sen sov vi tills vi måste stiga upp och ta oss iland i Långnäs. Det kändes ljummet och skönt i luften. Det var skönt att vara hemma. Samtidigt kändes det lite konstigt att lägga märke till naturen, som man ju annars tar för givet. Vi lade märke till att, trots att det var midsommarafton, så var det ändå mörkare här än i norra Norge. Vi tycker ju annars att det är så ljust här på sommarnätterna. Midnattssol har vi dock inte. Det är roligt att se att andra också har det fint. Vi hann hem till midsommar och firade med goda vänner. Det var så roligt. Det var så roligt att träffa kattorna, och de var nog också glada när vi kom hem. Vi har varit med om en fin resa.