LCHF knäckebröd

Jag provade att baka knäckebröd efter ett nytt recept idag. Jag använde ett recept från bloggen 56kilo.se som grund och sen la jag i de frön och nötmjöl jag hade. Jag hade bestämt mig för att prova att laga enskilda bröd, i stället för en stor kaka som sen smular sönder när den ska skäras och brytas efter gräddning. Det gick bra, men det blev tre plåtar i stället för en. Så här ser de ut när de är uttryckta före gräddningen.
Jag lade bakplåtspapper på för att de inte skulle brännas så lätt.
Jag bytte plats på plåtarna flera gånger under gräddningen och vi har ju varmluftsugn, så alla plåtar blev färdiga samtidigt. Knäckebröden blev tunna, men de håller ihop bra och smakar verkligen gott. Jag är nöjd.
De ser ganska bleka ut på bilden, men de är helt färdiga. Jag hade i mandelmjöl och tog lite mindre linfrön idag. Jag kanske inte ska baka ut dem fullt så tunt igen, men jag gillar att de är tunnare än jag brukar få dem med mitt vanliga recept. Det blir lätt att kanterna blir bruna och mitten inte riktigt genomgräddad om man har ett stort bröd, som också blir tjockare. Jag har på känn att de inte varar så länge, så jag får nog baka snart igen..

Kommentarer

Populära inlägg