Födelsedagen

Det är inte så att jag fyllde jämnt, eller så, men jag blev ändå bjuden på övernattning på Björnhovda gård som födelsedagspresent. Mats har varit där med landskapsregeringen på budgetseminarium, så han visste att det var fint där.
Vi åkte dit efter att Mats slutat jobba. Rummet var svalt och fint. Det hade kinesiskt tema.
Toaletten var också fin, och en av de rymligare vi har sett i ett hotell..
Vi bodde på övre våningen.
Mats hade beställt afternoon tea åt oss, eftersom middagen inte skulle serveras förrän vid halv åtta-tiden. Så fint!
Såklart var det cucumber sandwiches, men även skinksmörgåsar, skurna, som de ska vara. Scones med cream cheese, i stället för clotted cream, och med lemon curd, samt chokladkladdkaka. Mmm, säger jag bara. Här är receptionen/baren.
Huset är nybyggt, fast i gammal stil. Mycket snyggt. Vi hade bestämt oss för att åka och titta på Sålis batteri, eftersom vi har åkt förbi skylten dit så många gånger och tänkt att vi måste åka dit. Vi ångrade verkligen inte att vi for dit. Det var väldigt intressant. Jag sätter in bilder på informationsskyltarna, och sen mina bilder av ruinerna. Vi skulle gärna ha fått mer information, men det kanske finns att få tag i någonstans.
Vi gick också upp i utsiktstornet, så vi kunde se oss omkring.
Vägen är ju fascinerande, vilket jobb!
På vägen tillbaka stannade vi och köpte nypotatis. Jenny har ju varit min kollega i Övernäs, så det känns fint att köpa av henne.
När vi kom tillbaka drack vi ett glas skumvin på altanen, och njöt av trädgården.
Matsalen låg i en glasveranda. Urtjusigt.
Maten var fantastiskt god. Ingen av oss gillar Auraost, eftersom den är för stark, men nu serverades den med päron och honung, och det var så himla gott.
Varmrätten bestod av grisfilé och sallad på nypotatis. Så fräscht. Det var dessutom salvia till, vilket jag bara älskar.
Till sist fick vi rabarberkompott med kardemummaglass.
Jag behöver väl inte ens säga hur mätta och belåtna vi var efter den fina middagen. Vi satt ute en stund, men gick och la oss ganska tidigt. Det är hur fint som helst att "hemestra"! I morgon är det midsommar. Då blir det äntligen bastu på Brändskär igen, efter alla utsvävningar.

Kommentarer

Populära inlägg