Tomater och paprika

Denna helg satte jag mina tomat- och paprikaplantor i en kylväska och åkte i två omgångar när jag ändå skulle till Kumlinge och tog med dem hit. Jag har haft dem ute på dagarna, övertäckta med odlingsduk, både för att skydda från solen och kylan. Det har varit blåsigt hela helgen, och nordlig vind, så väldigt kallt. På nätterna har de varit inne. Jag har en tomatplanta som jag odlat själv, F1 Romello. Den har mycket blommor och små, små, pyttesmå kart. Man ser dock tydligt att de är plommontomater. Gulligt. 
Jag fick också plantor av min kollega, och de har större kart.

De heter Wilma och är låga. F1 Romello ska vara en vanlig lång med små plommontomater, men denna planta är kort, vilket är bra, faktiskt. Jag tog frön från tomaterna jag odlade i fjol, men eftersom det är en F1-planta, blir det intressant att se vad som händer. Jag köpte en fröjulkalender i advent i fjol, som jag tror att jag skrivit om. Paprikaplantan är därifrån. Den heter Lipstick. 
De ska kunna odlas ute utan växthus, men när det fortfarande är bara 8-9 grader på dagarna och kallt på nätterna går det ju inte att sätta ut något ännu utan skydd i alla fall. Vi får se vad det blir. Jag köpte en jordgubbsplanta med rosa blommor, men måste sätta den i en odlingslåda med duk på, och bara hoppas att den överlever här. Den är i sin fula plastkruka ännu, men om det blir lite varmare kan jag snart plantera ut den. Jag ska ta en bild av den sen när den sluppit plastkrukan. 

Kommentarer

Populära inlägg