Houtskär, Åbo och Iniö

Ja, nu har vi kommit hem igen. I söndags såg vi först på när Räikkönen blev tvåa i Formel 1 loppet i Ungern, och sen drog vi iväg. Vi träffade vår vän Benny vid Gunnarssten och körde på en bra stund. Vi hade faktiskt svårt att hitta någonstans att lägga till, eftersom nästan varje holme verkade ha en sommarstuga. Det är inte direkt som på Åland där inte. Här är lite bilder från Houtskär :
Snöbådan
Det blev solnedgång innan vi hittade lego:
Till sist hittade vi en plats i alla fall. Den var långt ifrån idealisk, eftersom det blåste lite från sidan, men det fick duga. På natten blev det ett fruktansvärt blixtoväder. Man kan också kalla det skådespel, om man vill, men det var lite för nära för att man skulle kunna njuta av det fullständigt. Det var intressant i alla fall. Ingen av oss hade sett så många blixtar samtidigt och så nära förut. Det höll på en bra stund och sedan fullkomligt öste det ner. Som tur var blev det inte stormbyar också, som det ju också kan bli. På morgonen drog vi vidare mot Åbo, och det blåste lite, men inte så farligt. Här är lite bilder ifrån den resan:
Vi hade bestämt oss för att åka in till Åbo och ligga vid en småbåtshamn centralt. Vi åkte förbi både Silja lines och Viking lines terminaler, samt även slottet.
När Mats och jag var till Åbo i våras såg vi på när de sprängde och grävde här. Det har hänt ganska mycket sen dess.
Museifartyg.
Här är småbåtshamnen som vi låg vid. Det är bara en liten bit in till stan.
I närheten av hamnen går det en cykelfärja som heter Föri. Den tog vi på kvällen när vi skulle leta upp en restaurangbåt att besöka, Den är ifrån 1903, eller något sådant, så den har hållit på länge och fraktat människor över Aura å.
Vi valde till slut en restaurangbåt som heter Svarte Rudolf. Maten var helt ok och atmosfären väldigt fin, med utsikt över ön och andra stranden.
Efter att vi ätit gick vi över till andra sidan och såg på båtarna på den sidan om stranden. Vi tog en öl här och där och insöp stadens ambiance.
På morgonen badade vi bastu och åt en trevlig frukost. Sedan åkte vi buss in till centrum. Vi åt lunch på en restaurang vid torget. Jag passade på att köpa strumpbyxor på Anttila och Mats och Benny gick till Clas Olsson och köpte diverse sådant som kan vara bra att ha. När vi kom tillbaka tog Mats och jag Föri igen och gick och handlade lite mat på Valintatalo. Praktiskt.
Vi hade blivit rekommenderade en restaurang som heter Stefans Steakhouse. Dit gick vi på tisdag kväll. När vi gick hem besökte vi igen diverse krogbåtar.
Föri gick till sent på kvällen, så vi satt och såg efter om den gick någon tur utan passagerare, men det var folk hela tiden.
Ukko Pekka och andra diverse färjor kör fram och tillbaka hela tiden, så det verkar vara populärt att kryssa med dem. Jag skulle inte ha något emot en restaurangkryssning på en sådan båt själv, så det kan jag förstå.
Vi såg månen alla kvällar på denna resa.
På onsdag morgon skulle vi då vidare, efter att igen ha gått i bastu. Mats kände till ett litet småbåtsfar som går mellan Åbo och Nådendal, så det provade vi. Det var väldigt fint.
Här är Pansio, som var Mats hemmahamn när han var i flottan.
Här har vi tagit Fjärdvägen många gånger, i Nådendal. Nu hade den dock avgått för länge sedan.
Här möter vi Ukko Pekka igen. Tydligen anses detta far extra vackert, eftersom de kör med turistfärjorna här. Plötsligt kom vi fram till Nådendal efter detta. Här tankade vi.
Sen fortsatte vi till Iniö. Vi körde så länge som möjligt, för att vägen skulle bli kortare på hemresedagen. Till sist hittade vi en jättefin plats och njöt av god mat när vi väl hade lagt till: ärtsoppa.
Morgondopp och sedan morgonbilder:
Det var en trevlig och intressant och rolig resa även denna gång.