Göta kanal Borensberg-Berg

Borensberg är en väldigt fin stad. Det är en sådan stad som man vill åka tillbaka till och bo på hotell och utforska. Det här hotellet, till exempel, ser ju fint ut!
När vi åkte från Borensberg åkte vi vidare mot Vättern och vände där innan vi åkte tillbaka in mot Borensberg igen. Det såg väldigt fint ut vid kusten och det var en stor campingplats där.
Vackert. Det fanns många vackra hus i Borensberg och det verkade också finnas hantverksprodukter och annat där. Här är ett vackert hus.
Detta lustiga lusthus låg vid kanalen. Ganska speciellt!
När vi hade åkt en stund på väg mot Berg började kaptenen helt plötsligt bromsa. Vi undrade vad det handlade om. Han sade sen i högtalarna att vi skulle möta en av de största kanalbåtarna. Det var ju lite spännande. Han höll på och baxade lite, men till slut låg vi ganska nära ena sidan. Här kom sen m/s Diana farande. Ganska stor.
Några segelbåtar följde efter.
Det var intressant att möta en färja också. Som jag skrev i mitt förra inlägg fylls slussarna när man åker mot Borensberg och töms när man åker mot Berg. Här ser man att vi ligger lågt och ser väggarna på slussen.
Den här sista bilden tog jag bara för att illustrera skillnaden mellan mörker och ljus i slussarna.
Det var en väldigt fin resa. Vi åt ju mat på tillbakavägen också. Det fanns tre rätter att välja mellan. Vi valde lax med sallad. Istället för potatis bad vi om att få grönsaker. Till detta fick vi en romsås. Det var ju inte direkt restaurangstandard direkt, men helt ok. Jag kan i alla fall rekommendera alla att åka på Göta kanal. Det är väldigt intressant och mysigt.