Grönsakssoppa med bacon

Idag åkte jag först till skolan för att träffa rektorerna och se om modulen är inflyttningsklar. Den blir klar i morgon, så det blir bra. Efteråt åkte jag till Godby för att köpa maskmedel till kattorna. Jag hade tänkt handla på Mattssons också, men så kom jag på att jag skulle gå till Emmaus, så då fick det bli Varuboden. De hade ganska mycket ekologiska grönsaker, men inte vitkål, vilket var det jag sökte. Jag fick ta sommarkål istället, vilket ju är minst lika bra. I morgon eller på onsdag ska jag laga kålgryta, och idag fick det bli grönsaksoppa med bacon. Här kommer receptet: Grönsakssoppa med bacon: 2 lökar, 5-6 vitlöksklyftor, 0,5 lime, 2 bladselleristänger, 2 nävar spenat, 1 gul paprika, 1 broccolibit, 1 ekologisk buljongtärning, salt och peppar efter smak, 1 paket bacon, smör att steka i, vatten, ev. grädde. Skär lök, vitlök, selleri, paprika, broccoli och bacon i små bitar. Stek lök och vitlök i smör. Kläm ur all saft ur limen. Jag lyckas aldrig få ur särskilt mycket saft, men den ger ändå en fräsch smak. Lägg till selleri, spenat, paprika och broccoli. Rör om lite, så att allt bryns lite. Häll i ca 1 liter vatten, beroende på hur lös soppa du vill ha. Tillsätt buljongtärningen och koka soppan i en halv timme. Stek under tiden baconet krispigt. Mixa soppan, smaka av. Den som vill kan nu tillsätta grädde. Ös upp soppan i en djup, vacker tallrik, och dekorera med bacon.
Det blev supergott, enligt min åsikt, naturligtvis. Vegetarianer kan säkert prova med parmesan, i stället för bacon, och det skulle nog jag också tycka om.

Kommentarer

Populära inlägg