-6° och vindstilla

Det har blivit kallt för första gången i vinter. Det har varit några minusgrader nån gång, men inte lika kallt som nu. Det är riktigt uppfriskande. Det kan få hållas så här till slutet av februari nu, om jag får önska. Det känns redan torrare ute. Mats jobbar idag och imorgon, eftersom det är några vardagar igen. Jag åkte med hit för att vattna blommorna och städa lite, så att det är fräscht och roligt att komma hit när skolan börjar igen. Det var lite bråttom de sista dagarna före jul, och det var mycket som skulle hinnas med, så städningen prioriterades inte direkt. Idag började jag i alla fall morgonen med att promenera. Det måste ju vara första prioritet när man kan och är ledig. Det är inte ofta jag har promenerat här på morgonen. Ljuset var fantastiskt och i särskilt idag, då det var spegelblankt på Lumparn.
Det hängde istappar på träställningen på stranden. Fråga inte mig vad den är till för, för det har jag ingen aning om.
Jag följde skogsstigen längs stranden som vanligt, och kom fram till den lite grundare stranden. Det var is på de grundaste ställena.
Det var hårt i strandkanten, så jag kanske skulle ha kunnat gå ut till den lilla holmen som bildas vid högvatten, men jag testade inte.
Det var fint att promenera i detta ljus, men jag hade underskattat behovet av pantalonger under byxorna, för jag fick kallt om benen, trots att jag annars inte frös. Jag gick i alla fall till andra sidan Bastviken och såg ut över vattnet. Jag ville se morgonljuset därifrån.
Jag gick hem efter detta, för att värma upp mig lite. Det är inte alls omöjligt att jag fortsätter att promenera i kväll, men då med lite mer kläder på mig, men jag kanske väntar tills i morgon bitti. Jag gick ju 6 km i alla fall, så det är ju en bit, trots att det inte är lika långt som jag brukar gå. Jag ska ju naturligtvis också se på matchen mellan Finland och Ryssland i ungdomsvm i ishockey i kväll, så det är ju viktigare! Jag ska också bära in mer ved, för det känns genast när det är kallt ute. Mats ska på ett samkväm med sina libkolleger i lr och lt i kväll, så jag får klara mig själv. Jag har bestämt mig för att koka kycklingsoppa med curry. Det är gott och värmande.

Kommentarer

Populära inlägg