Vacker decemberdag

Jag bestämde mig i morse för att se hur långt det är till slutet av vandringsleden vid Kastören och tillbaka till oss. Det har varit ett fantastiskt fint väder idag. Mats åkte på jakt ganska tidigt också.
Det var så vackert på Räsnäs. Det var däremot riktigt blött överallt och därför halt, så jag fick gå försiktigt. Här syns Västerfjärden.
Det syns fortfarande var vi körde med skotrarna 2012, fast tyvärr så är det inte snö i spåren, utan vatten idag.
Jag försökte följa markeringarna, men det är lite mer vatten nu än på sommaren.
Jag lyckades inte ta mig till Kastören, eftersom jag inte litade på att jag inte skulle fastna med stövlarna i leran, eller tövla mig omkull i vattnet, så jag bestämde mig för att gå upp på Prästesbergen i stället för att gå tillbaka till Räsnäs. Jag följer sällan blåa markeringarna, men det var värt det idag. Jag såg två hjortar som blev överraskade när någon kom travande helt plötsligt. Vilket väder och vilken utsikt! Gräset lyste i solen.
Här ser man bra hem också.
Jag hade inte fått ihop tillräckligt med steg när jag gick nerför trappan där blåa leden börjar eller tar slut. Jag bestämde mig därför för att gå till kyrkan och sen vidare till skolan och hem via byn. Det märktes att det var fint promenadväder, för jag har väl aldrig mött så mycket folk som idag när jag har varit ute och promenerat. Jag mötte ingen på vandringsleden, naturligtvis, men sen när jag gick på vägen. Jag såg och hörde en hackspett vid kyrkan också.
När jag kom hem hade jag i alla fall gått 11 km, så det känns skönt. Jag ska dock inte gå på vandringsleden alla dagar, för det tar så lång tid när det är så halt. Jag har tvättat kläder och tagit ner gardiner idag. Jag ska sätta upp julgardinerna i morgon och ta fram julmattorna och julstolmattorna och juldukarna. Det är skönt att jullovet börjar ganska tidigt i år, så att det är några fler dagar före jul i år än vanligt, så kanske jag hinner med det jag inte har hunnit med till lilla jul i år. Jag har också en stek på gång, som vi ska äta i kväll. Jag ska rosta sötpotatis till. Är det lördag så är det.

Kommentarer

Populära inlägg