Höst

Nu är det höst på riktigt i alla fall. Det blåser ju hela tiden och börjar bli kallt. Den här helgen hade Mats besök. Det var hans gamla kompisar från Steinerskolan. De gick i samma klass från ettan tills de gick ut gymnasiet. Det har varit så roligt att träffa dem, och de är supertrevliga. De bodde i en av Sörens stugor (Henrikssons stugby). Jag var imponerad över hur stor stugan var. Det fanns till och med öppen spis. Väldigt fint. Idag tänkte jag att jag måste lägga lite pinnar i blöt och komma igång med flätandet igen. Här har jag sorterat lite pinnar och lagt i baljan:
Jag har ju en liten pilodling på gång vid mitt hus. Det är tyvärr ett riktigt älgstråk, så jag är rädd för att älgarna ska äta upp allt innan bladen faller så att jag kan skörda, men vi ska väl hoppas att något blir kvar. Jag har planterat en korallkornell här hemma. Jag har fått den av mamma. Hon fick gräva upp ett rotskott hos sina grannar. Jag ska klippa den och sedan torka pinnarna. De blir mörklila när man torkar dem. Det är roligt att ha pinnar i olika färger. Annars växer det ju mycket vilt i år. Det skulle vara bra om man bara hinner skörda vid vägrenarna efter att bladen faller. Oftast hinner de ju slå renarna innan bladen har fallit. De blir mörkbruna och är väldigt fina att använda till korgar. Här är min korallkornell:
Det blir ju inte så många pinnar i år, men efter hand ska jag väl få ihop några. Annars kan jag ju alltid köpa några plantor till också.

Kommentarer

Populära inlägg