Jordbruksnördande

Idag har det varit en varm dag. När jag kom hem från skolan tänkte jag att jag skulle rensa både potatislandet och jordgubbs- och löklandet, men det var ganska jobbigt bara med potatislandet, så det fick räcka med det idag. Det är ingen idé att få ont i ryggen i alla fall. Jag tar jordgubbs- och löklandet en annan dag. Här är en bild på potatislandet innan jag satte på duken igen, samt en närbild av en potatisplanta. Det var ju kallt så väldigt länge att potatisen fick sättas sent i år, men de växer ändå bra, så det är ju roligt. Vi äter ju faktiskt nästan inte potatis alls annars, utan bara till midsommar, så därför är det roligt att kunna ha egna potatis då. Jag har satt lök mellan jordgubbsraderna, eftersom potatis och jordgubbar tar så mycket plats att det inte finns någon plats i landet längre. Jag får nu nöjet att rensa hela landet för hand med hacka istället för att använda jordfräsen, men det kan inte hjälpas. Jag har täckt jordgubbslandet med duk så att inte blommorna ska frysa. Det har gjort att vi har ovanligt mycket blom i år. Jag tar bort duken på dagen för det mesta, men den ska vara på på natten ända till 11-12 juni. Först då kan man anta att det inte blir några frostnätter. Jag hoppas att vi får jordgubbar till midsommar. Då ska jag laga jordgubbstårta. Löken har klarat sig sämst, faktiskt. Jag satte den ganska sent i och för sig. Här är en bild på en som är stor! De flesta syns inte ens! Nåja, vi äter inte så förfärligt mycket lök, så det gör inget om det inte blir så mycket.

Kommentarer

Populära inlägg