Skolutfärd till Jurmo och Brändö

Jag har varit på utfärd till Jurmo och Brändö med åk 3-7 och en annan lärare i två dagar. Vi åkte direkt till Jurmo från färjan igår. Här är en bild från Doppingen med Viggen i bakgrunden. Vi delades upp i två grupper när vi kom dit. Den ena gruppen åkte på fyrhjulingssafari och den andra paddlade kanot. Sen bytte vi. Jag åkte med fyrhjulingsgruppen först. Jag måste fota allt som är vackert och dessa hus med sina trädgårdar är vackra. Jag tycker om midsommarstången som är utan pappersremsor och det tycker jag är vackrast. En liten konstnärlig detalj: en gammal cykel mot ett gammalt staket. Det ser fint ut. Det var dessa fina djur vi åkte för att se. Kalvarna heter Katri och Kaj. Djuren är uppdelade och utspridda över hela Jurmo. Barnen tyckte att det var riktigt roligt att åka fyrhjuling och särskilt när vi åkte i skogen och det kändes som om vår skrinda skulle välta. Jag måste medge att jag också tyckte att det var roligt. Det kan hända att det var vädret och ljuset och sommaren, men jag tyckte verkligen att det var jättefint på Jurmo. När min grupp, som för övrigt bestod av åk 3-5, var klar åkte åk 6-7 runt, medan min grupp paddlade kanot, simmade och spelade fotboll. Till och med jag simmade. Det var kallt, men inte fruktansvart kallt. En pojke från Jurmo simmade med oss. Han sa att det var 8 grader, men det gick bra att doppa sig i alla fall. Simma gjorde jag väl egentligen inte, det kan jag väl inte påstå. Här är fler vackra vyer från Jurmo: Vi fick lasagne gjord på Highland cattle på Café Kvarnen när vi var klara. Den var god, men inte kan jag säga om Highland cattle kött smakar annorlunda än annat kött. Det är ekologiskt i alla fall, och bara det förhöjer ju smaken. När vi hade ätit åkte vi till Brändö skola. Eleverna spelade fotboll och hade väldigt trevligt tillsammans. Vi sov i skolan och det gick bra. Idag såg vi på kyrkan och gick till affären. Vi åt mat i Brändö skola och eleverna spelade fotboll och brändboll med brändöbarnen. En riktigt trevlig utfärd tycker jag att det har varit och det tror jag att även eleverna tycker.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg