Soligt och lite kyligare

Igår kom några vänner till oss på glögg och lite tilltugg. Det var väldigt trevligt. Jag provade ett nytt recept på ett LCHF-bröd som blev väldigt lyckat: 6 ägg, 50g smör, 1,5 dl vatten, 1 dl hasselnötsmjöl, 2 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver och ev. lite salt. Smält smöret, häll i vattnet. Vispa äggen i några minuter. Blanda ner smör och vatten. Blanda alla torra ingredienser i en separat skål och rör sedan snabbt ned dem i äggblandningen med en slickepott. Gör antingen små bröd, eller häll allt i en bakform. Låt stå i 15 min och grädda sedan i 25 min i 190 graders ugn. Det ser ut som ett vanligt bröd och smakar inte bara ägg som vissa LCHF bröd kan göra. Jag tillsatte inget salt, men det kan man ev. göra om man vill. I morse hälsade jag på min syster och mamma en stund. Sen åkte vi till skogen och har jobbat i några timmar. Det har ju varit ett fantastiskt fint väder hela dagen. Några vänner kom förbi medan vi var där. Mannen i fråga hade med sig en bössa, som de kallade en dambössa och de tyckte att jag skulle provskjuta den. Jag såg inte ens var man ska titta när man ska sikta, så det är nog lika bra att jag inte börjar med jakt i alla fall. När de hade gått fortsatte jag att överföra en vedhög till en vedhäck medan Mats sågade. Sedan körde Mats in vedhäcken under tak. I kväll är vi bjudna på middag, så det ska bli trevligt att gå bort och äta.

Kommentarer

Populära inlägg